Richtlijnen

Richtlijnen, adviezen  en afspraken binnen LF-Fietsclub

• We volgen de richtlijnen op van de (aangewezen) fietscoördinator.
  • Gegevens van persoonlijke aard zoals telefoonnummer, zijn bij de fietscoördinator bekend, en hij is te bereiken op de fietsdag onder nummer +31(0)620759911 Ten behoeve van hulp bij ongeval of onverwachte omstandigheden.
  • Bezitters van een mobiele telefoon verzoeken we om telefoonnummers (en adressen) in het telefoonboek van hun telefoontoestel onder de naam ICE (afkorting voor In Case of Emergency) op te slaan. Die nummers kunnen hulpverleners dan direct bellen als de eigenaar in een ongeluk betrokken raakt. Zo wordt er voorkomen dat hulpverleners kostbare tijd verliezen met het identificeren van slachtoffers en met het zoeken met wie er contact moet worden opgenomen indien iemand ernstig gewond is. Tevens kan essentiële medische informatie toegevoegd worden aan het ICE. Je kunt meerdere ICE-nummers in het toestel zetten, met codes ICE1, ICE2, enz.
  • Voor de veiligheid dragen we tijdens het fietsen een clubhesje. Te verkrijgen bij de penningmeester a €12,50.
  • Er wordt uitgegaan van openheid en duidelijke communicatie binnen de groep.
  • Zijn er leden bij die een (recente) EHBO diploma of AED cursus gevolgd hebben, dan wordt dit vermeld op de ledenlijst.
  • De fietsen zijn goed onderhouden en voldoen aan alle wettelijke verkeersvoorschriften. Alle type fietsen zijn welkom.
  • Een ieder is zelf verantwoordelijk over zijn eigen veiligheid en fietsgedrag. Zij die het organiseren en/of begeleiden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden.
  • Iedere deelnemer heeft een algemene aansprakelijkheid verzekering
  • Iedere deelnemer zorgt zelf voor drinken en voor een lunchpakket voor onderweg. Koffiepauze en andere stops zijn in overleg!
  • Eenieder volgt de verkeersveiligheidsvoorschriften en -regels op.
  • De fietser voorop geeft tekens o.a. bij een voorrangsweg.
      • Het signaal met de hand omhoog betekent “Pas op, voorrang verlenen”.
      • Bij tegenliggers of andere obstakels gaat de hand naar achteren “Invoegen”.
      • Hand naar beneden betekent “Kuil” of ander “Voorwerp” in of op de weg.

Dit alles geven we door naar achteren, net als dat van “Richting” veranderen.
    Naast de gebaren kunnen we dit nog bevestigen met korte uitroepen! B.v. “Auto voor”, “ Auto achter”, “Paaltje” enz.
    Bij invoegen bij tegenliggers dan gaat de “rechter” fietser versnellen, en bij verkeer van achteren gaat de “linker” fietser versnellen.

• Technisch advies over de fiets kan men van clublid Jan Lavrijssen krijgen.
  • Indien door welke omstandigheden dan ook, men eerder wil stoppen of de fietstocht wenst afbreken, dient dat aan de fietscoördinator gemeld te worden.
  • Bij gezamenlijk vervoer worden door de medereiziger(s) meerijkosten aan de chauffeur betaald. Voorafgaand aan de rit wordt de grootte van die kosten bepaald op basis van onderlinge afspraken.